Et lite skritt til siden, takk

sz57f54fEt lite skritt for deg, et stort skritt for menneskeheten!

Små skritt kan løse store floker – særlig i midtgangen på et fly når 150 passasjerer skal finne sine seter.

Vi slutter aldri å undres over at folk ikke lærer.

30 minutter tok det å boarde SAS-flyet hjem fra London Heathrow forleden. To ganger var kabinsjefen på høytaleren og ba folk få opp farten eller ta et skritt til siden for å slippe andre forbi – uten noen som helst respons.

Er det stresset forbundet med å fly som gjør at vi ikke enser andre enn oss selv, der vi bakser i midtgangen med altfor mye håndbagasje – trillekoffert, PC-bag og taxfreeposer?

Hva er det som gjør at vi ikke oppdager at køen bak oss vokser seg endeløs, fordi vi ikke klarer å sette oss ned?

Bare unntaksvis gjør noen månefarer Armstrongs ord til sine og tar det lille, forløsende skrittet til siden.

Treg ombordstigning kan føre til at flyet mister sin slot-tid (avgangstid). Da rykker flyet bakover i køen, og alle passasjerene kommer forsinket fram, poengterer SAS-talsmann Knut Morten Johansen – selv tidligere kabinansatt.

Konkurrenten ser likt på saken:

– Vi vet at de reisende er opptatt av at vi flyr på rute, og da er det viktig at alle bidrar. Det lille skrittet til siden er helt avgjørende i så måte, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

En annen pussig ting vi aldri kommer til å forstå, er at de med aller mest håndbagasje alltid kommer sist inn i flyet.

Legg merke til ham neste gang (for det er oftest en mann): Pesende som en husky før Seppalaløpet kommer han nedover midtgangen, drivende våt og med oppgitt blikk.

Men da er bagasjehylla full. Proppfull.

Enda svartere i blikket tyr derfor den sist ankomne til crush-metoden for å få trykket inn trillekofferten sin.

På London-flyet prøvde mannen med kjempekofferten forgjeves å lukke lokket til bagasjehylla etter seg – men gav opp og overlot utfordringen til den to hoder lavere flyvertinnen.

Så, hvem blir de første til å sette foten ned for håndbagasje-fetisjistene? Hvilket flyselskap tør gå foran og nekte passasjerene sine å ta med mer enn ett passende stort kolli håndbagasje om bord?  Det flyselskapet får min stemme.

Rådene for en rask og effektiv ombordstigning er banalt enkle:

  • Har du høyt setenummer, ja, så skal du bakerst i flyet. Still deg opp tidlig – og gå på. Du skal lengst inn.
  • Når du har funnet seteraden din, så ta et lite steg til siden slik at du ikke sperrer midtgangen. Som regel kan du fortsatt stå oppreist og putte sakene dine opp i hattehylla.
  • Også ekstra-bagen som du burde ha sjekket inn som vanlig bagasje.
  • Har du fått A- eller F-sete, skal du som regel sitte ved vinduet. Kryp inn!
  • Har du jakke eller frakk – som de fleste av oss andre – ja, så går det an å ta den av seg allerede i «tuben» på vei ut til flyet.  En god anbefaling er at man tar av seg yttertøy allerede før man går inn i flyet.
  • Sitter du ved nødutgang eller på første rad, har du ikke lov til å ha håndveska di på fanget eller på gulvet. Opp i hattehylla med den!
  • Så setter du deg ned.

La oss dra!

DAG FONBÆK

Reisejournalist i VG

40 tanker om “Et lite skritt til siden, takk

  1. Helt enig i det som sies. En annen ting er at flyselskapene burde bli flinkere til a boarde flyet med de som sitter helt bakerst først. Da skulle vel problemene med folk som sperrer midtgangen være redusert. Flere flyselskap praktiserer dette og det har i alle fall fungert godt på de flyvninger jeg har vært med.

    • problemet er sauene kaldt normenn som ikke eier køpolitikk. hva er hensikten med å stå i kø? alle har jo sitt personlige sete, alle kommer med. selv venter jeg til alle har kranglet seg gjennom bordingen . slik at jeg slipper det maset å bare kan svinge rett inn på setet mitt uten noe omm og men. har altid kunn med meg en ryggsekk om bord. en liten for å ha verdisaker i.
      Skjerpings Ola Saueflokk.

    • Det er en del flyselskaper som i dag praktiserer dette med å boarde de som sitter bakerst først. Men problemet til Ola Nordmann er å respektere det som sies. Du må ikke tro at det kun er seterad 16-32 som står i køen først, det står også folk som skal på rad 1-15.
      Hadde folk kunne respektert informasjonen som kommer, så hadde alt vært mye enklere. Det gjelder både boarding ved gaten og dette med et steg inn for å slippe forbi andre. 🙂

    • Problemet er bare at folk klasker sammen i en uorganisert «kø» for ombordstigning uansett om de skal bakerst eller ikke. Det hjelper ikke at speakeren ber om at folk på de bakerste seteradene skal komme først – med mindre de begynner å nekte de foransittende å komme inn før de andre, og det har jeg aldri sett praktisert.

      Ellers veldig enig med dere begge. Prøver å smile, men ikke alltid gøy å måtte stå lenge og vente på at ekteparet foran får stabla all alkoholen i hattehylla før de selv, etter diskusjon om hvem som skal sitte innerst, sakte dumper ned i setene sine.
      Vil påstå at jeg selv er forholdsvis flink pike på dette. Den eneste gangen jeg har brukt nevneverdig lang tid var den gangen jeg kom på krykker, og samtidig hadde fått en ekstra kolli med inn på flyet som ikke var min. Heldigvis viste folk forståelse og hjelpsomhet.

      En ting som irriterer meg mer er hvor umulig oppgave det er når man skal plukke opp bagasjen fra båndet – der står jo folk klint inntil, til tross for den fine markeringa på gulvet. Arg.

    • Ryanair er veldig komfortabelt, folk kommer seg raskt på plass og det er uhyre sjelden forsinkelser. Flyr selv alltid med Ryanair, blir like skuffa hver gang jeg flyr SAS eller Norwegian, det er alltid masse styr og forsinkelser har det vært hver eneste gang!

  2. Når man blir ropt opp for ombordstigning kan flyselskapets folk selv bidra:

    Passasjerer med nummer fra 25 og høyere skal komme til skranken for ombordstigning!

    Så kommer de med lavere nummer når det er aktuelt.

    Man kan gjerne dele opp i 3 grupper: 1) bakerst 2) midt og 3) forran

    Og til slutt: Slutt med å la folk ta med seg bagasje de IKKE skal ha med inn. Man er alt for slepphendt i dag!

  3. Det kunne ha hjulpet litt om vi slapp 10 minutter tidligere inn i flyet også da. De har det ikke akkurat travelt med å åpne opp gaten, og det kan stå flere enn en til å scanne boardingkortet.

    • De fleste flyselskapene i Norge har en turnaround på ca. 20-25 minutter, altså at dette er tiden de har fra flyet kommer inn til det skal ut igjen. På denne tiden skal alle passasjerene ut, cleaning og catering gjøre jobben sin(tømme og vaske do, noen ganger fylle på vann og mat, vaske opp spyet til en uheldig passasjer, etc.), crewet skal rydde og klargjøre flyet til nytt crew/ny avgang, nytt crew skal på og foreta en sikkerhetssjekk av flyet og klargjøre iht. sine prosedyrer. Og ikke minst skal flyet tømmes for all bagasje, samtidig som det skal fylles igjen med ny bagasje – og passasjerer. Gatepersonalet har avganger både før og etter «ditt» fly og løper mellom gatene. Det er jo selvsagt også et kostnadsspørsmål ift. hvor mange ansatte man skal ha på gate. Pussig nok har dette en sammenheng med billetter til 199,- Og midt oppe i dette er passasjerene, noen har handicap og kan ikke bevege seg så raskt som andre og er kanskje avhengig av rullestol, bæring, etc. Som du sikkert forstår er det mange elementer i samhandling og alt er et kostnadsspørsmål for at du og jeg skal få billige flybilletter samt mange avganger/destinasjoner å velge mellom.
      Synes du fortsatt at du burde få gå ombord 10 minutter tidligere?

  4. Vel så irriterende er alle de som sitter lengere bak i flyet, men legger håndbagasjen sin fremme i flyet. Sitter du på rad 21 så legger du håndbagasjen i nærheten av rad 21, ikke nær rad 7.

  5. Sukk…så enig så enig. Egentlig skulle en tro at dem som flyr oftest er flinkest, men det er som regel mannen med dress, alt for stor trillekoffert og laptop bag som er sist…og verst :/

      • Enig. Stor forskjell på tidligflyet på en hverdag til f.eks København, Stockholm eller Bergen, for den saks skyld, enn kveldsflyet til London eller andre populære feriemål. Mannen med dress har gjort dette før, og vet akkurat hva han skal gjøre for at dette skal gå smooth. Middelaldrende par fra et griskgrendt område på en sporadisk feriereise derimot…..

        Alt godt

  6. Sikkert de samme tullingene som kjører alt for sakte i venstre filen i trafikken som sperrer midtgangen i fly. Enkelte bare ikke skjønner at det går an å flytte på seg for å gjøre ting litt smidig for alle..

  7. Fantastisk!! Det er så sant som du skriver, og at folk faktisk ikke klarer å se dette selv er meg en stor gåte. Jeg reiser mye, og dette som er skrevet er tilfellet blant mange passasjerer hele tiden.
    Og flyselskapene gjør sitt beste,men det er folk som ikke gidder å forholde seg til dette.

  8. En annen ting som forundrer meg er hvorfor ikke flere bruker plassen de under setet foran. fullt mulig å bruke den også på litt kortere flyturer. Spesielt hvis du vet at du har med deg litt for mye inn på flyet….

  9. Så rett, så rett, bra at dere setter fokus på dette.
    Veldig mange reisende er uhøflige, bryr seg ikke om bagasjeregler,
    bruker både 2 og tre runder opp i hyllene før de er ferdig.
    Og selvsagt må de selv kunne lese setenummer og plassering i flyet.
    Eg har opplevd passasjer som skjenner på kabinpersonalet fordi det er fullt i overhyllene!
    Veldig mange må skjerpe seg, og flyselskapene må bli strengere.

  10. Jeg slutter aldri å forundre meg over hva som defineres som håndbagasje. En svær trillekoffert (som etter min mening burde vært sendt som bagasje), to-tre tax-freeposer, PC-bag, liten ryggsekk og håndveske – alt dette for en person!!! Er ikke så rart det tar tid å få alt dette på plass! Nei, flyselskapene må skjerpe inn dette, vi som er vant til å «travel light» blir lettere provosert av hva som godtas…

  11. Ingen ting er endret siden jeg la fra meg SAS vingene for et par år siden skjønner jeg.
    Kommentarfeltet oser av uvitenhet om hvordan flyselskapene kan ha mange, hyppige og økonomisk lønnsomme avganger.
    Det lar seg IKKE gjøre å begynne å boarde før når flyet har en max turn-araound tid på 30 min, kanskje mindre. Hva tror folk egentlig foregår i flymaskinen i mellomtiden??
    Nevner i fleng: det tar tid å få de som kom med flyet ut, cleaning (og ja, folk griiiiser unødig mye) av flymaskinen, catering, sikkerhetssjekk, tollinspeksjon skjer i blant (særlig i London) og besteningen skal hive i seg et eller annet spiselig mellom støvsugere, søppelposer, papirmølle, sjekk av mat, preparering av mat osv. Har alltid forbauset meg at passasjerer som boarder tror besetningen akkurat ankom duggfriske og opplagte bare for å fly «deres» tur. Sannheten er at de antagelig har fløyet 4-5 flyvninger fra 06.00 tiden om morgen til diverse destinasjoner FØR de avslutter med «din» tur.
    Nordmenn er generelt et «uproffesjonelt og uopplyst reisende» folkeferd. Meg, meg, meg.
    Hadde heller ikke gjort noe om nordmenn kledde på seg litt mer anstendig.

  12. Dette er nok et universelt problem og viser egentlig hvor egoistiske alle blir straks det blir knapphet på ressurser. I dette tilfellet knapphet på plass og komfort.

    Hvorfor folk får skylapper og tunnellsyn inn på flyet er meg en gåte. «Meg først, så bagasjen min og alle dere andre får pent vente til jeg er ferdig og klar til å nyte stol 04C vel vitende at jakka er pent sammenbrettet i hattehyllen over meg».

    Mythbusters og seriøst forskning har vist at det er ikke mye å vinne på komplekse ombordstigningsløsinger. Den beste ifølge mythbusters (om jeg husker rett) var faktisk «kaos» der alle gikk som de ville.

    Selv unngår jeg håndbagasje for å slippe rotteracet inn på flyet. Jakken har jeg bak meg i stolen, selv om jeg er lang. Midtgangen står jeg aldri i på vei ut om ikke noen ut mot vinduet insisterer på å få komme frem.

    Jeg sitter somregel til flyet er under 10% med passasjerer i og tar igjen alle de andre inne på flyplassen. (Selvfølgelig har noen hastverk og skal nå transfer-fly, men det er da ikke alle i hvert eneste fly?)

  13. normenn burde ha obligatorisk kø opplæring i skolen fra første til siste klasse. Normenn er som sauer i køsammenheng og praktiserer pyramideprinsippet, de blir tydelig døve under bording samt blinde slik at de ikke hører personalet ber de som sitter lengst bak borde først osv.. jeg blir flau av å være Norsk når jeg er ute å reiser. Sitt og vent til det er din tur….

  14. Er så einig med dei fleste kommentarane – og har vanskeleg for a skjønne kvifor nordmenn er verre enn andre, men vi er jo det……

  15. Glimmers! Bra observert og godt skrevet.
    Vi må få gjort noe med alle de som har sete foran rad 12, går først inn og sperrer midtgangen med klær og alt for mye bagasje, selv om det er påpekt at de bak skal gå inn først. Nå mangler bare oppfølgingen fra flyselskapene.

  16. SAS må også følge opp egne beskjeder. Hører ofte de ber de med sete 14 og bakover gå først. Likefullt slipper de inn haugevis med nervøse tullinger som står først i køen og har sete fra 1-12. Why??

  17. Tror dette er et norsk fenomen? Reiste fra Frankfurt til Orlando i sommer. Lufthansa med 350 passasjerer. Lynrask ombordstigning etter lett sortering ved gate. De siste (bakerst i flyet) ble de første ombord osv. Tipper det var 10 nordmenn ombord. Derfor så greide de aller fleste passasjerene å ta et steg tilside og slippe fram resten. Idet vi kneppet på oss setebeltene var flyet klart til avgang. Imponert. Det var ikke anledning til å ta med uformelig håndbagasje heller.

  18. Et annet problem er at man som regel får beskjed om at «passasjerer på rad 20 og oppover bes benytte den bakre inngangen», noe 90% driter i. Jeg flyr ca 100 dager i året, og har til gode å oppleve 1 flyvning hvor passasjerer faktisk følger de beskjeder de får. Barna hører som regel etter, men ikke de voksne.. Og nei, det er ikke de med reiseerfaring som er problemet! Folk driter i begrensninger på håndbagasje, går ikke til siden, og bruker hvertfall ikke den bakre inngangen. Og selvsagt samme mølja når vi skal gå av flyet slik at det blir forsinket for neste flyvning også… Skjerpings!

  19. Selv om jeg som har seterad 20++ reiser meg straks det ropes opp at de med seterad 20 og bakover skal gå ombord først, så er de første radene i flyet allerede fulle av businessmenn som reiser på SAS pluss. Skulle tro de har en egen fast-track ut til flyet også.

  20. En ting som har forundret meg på de lengre reisene, er at selv om flyselskapet slipper inn de som sitter bakerst først, og du er den første bakerst i flyet, er de 3-4 siste bagasje hyllene fulle på begge sider men ikke på hyllene for de 4 midt setene ?? Tok litt tid før jeg forsto at grunnen er at flybesetningen legger sin bagasje her !!! Så dermed blir all bagasje flyttet 5 seter frem. Hadde kanskje vært greit at de ansatte hadde egene lockere ?? Men da hadde det vært mindre seter ombord !!

  21. «Så, hvem blir de første til å sette foten ned for håndbagasje-fetisjistene? Hvilket flyselskap tør gå foran og nekte passasjerene sine å ta med mer enn ett passende stort kolli håndbagasje om bord? Det flyselskapet får min stemme.» Ja da får du nesten gi din stemme til Ryanair, som satte foten ned for lenge siden. Har alltid vært veldig raskt og effektivt å reise med de, i motsetning til Norwegian og SAS der man kan ha med seg nesten hvor mye man vil.. Jeg flyr så og si utelukkende med Ryanair, men fløy medNorwegian i sommer og det var en gedigen skuffelse, forsinkelser og handleposer overalt i kabinen…

  22. Forbløffende. Alle som kommenterer gjør aldri noe feil, mens det er «alle de andre» som er teite. Litt som at 90% av bilførere mener de er bedre enn gjennomsnittet.

    La oss være ærlige: Å få 100 mennesker inn på et fly er like vanskelig som å få 100 mennesker inn på en buss med 3 seter på hver side av midtgangen. Det tar tid, og det er slitsomt. Det finnes dog 2 måter å minimere problemet på:

    1) Board så tidlig at du er blant de første 10 inn.
    2) Sitt ved gaten så lenge som mulig slik at mest mulig folk har funnet seg til rette før du kommer.

    Og så finnes det en måte å minimere irritasjonen på:

    Trekk pusten dypt – innse at du ikke kommer frem før flyet begynner å gå.

    Når det er sagt så skjønner jeg ikke helt at det skal være nødvendig med noe mer enn en god bok som håndbagasje på en 2 timers flytur….

  23. Amen! Godt skrevet.
    En annen ting som er fryktelig irriterende er kaoset som oppstår når man skal hente bagasjen sin på rullebåndet etter flyturen. Jeg skjønner godt at folk vil få bagasjen sin så fort som mulig, men det hjelper nødvendigvis ikke at absolutt alle skal stå så nærme som mulig rullebåndet. Hvis alle holder litt avstand til rullebåndet kan de som ser bagasjen komme ta et skritt frem, hente bagasjen, og forlate stedet..

  24. Logistikk handler dette om. Det er ikke passasjerene sin feil, men flyselskapet som har alt for dårlig logistikk rutiner. At flyselskapene ikke selv tar tak i dette er helt utrulig, fordi de taper penger på det..

    Jeg husker fra den gangen jeg gikk på posten, da var det viktig å velg rett tidspunkt å gå dit på og hvilken kø man stilte seg i. Så ble det kølapper og systemet ble mye bedre.

    – Ingen rutine på å skille passasjerene ved boarding etter hvor de skal sitte i flyet.
    – (Nesten) Ingen krav til bagasje som man kan ta med seg ombord.

    Kaose ombord er flyselskapene sitt ansvar, å peke på passasjerene blir helt feil, de må følge det systemet som flyselskapet legger opp til og det er KAOS.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *