Europas billigste land, dag 3: Er norske veier verre enn dette?

TYPISK ALBANSK: Hullete vei, dårlig kant og en Mercedes imot. Foto: GJERMUND GLESNES

TYPISK ALBANSK: Hullete vei, dårlig kant og en Mercedes imot. Foto: GJERMUND GLESNES

Det ble lite sightseeing og mye bilkjøring i dag. Så mye at jeg tenkte på å skrive et brev til Frps Bård Hoksrud. Det skulle starte noe slikt som dette:

«Kjære Bård Hoksrud. Jeg har sett deg smilende på en nesten bilfri motorvei i Albania. Her var visst samferdelspolitikken så bra at Norge var en veisinke i forhold.

Se på bildet over. Kjenner du deg igjen? Det gjør du sikkert ikke. Det bildet er nemlig altfor typisk for de veiene jeg har kjørt på i dette trivelige, lille landet. Asfalten har hull og dårlig kant, det er en sving og en god del utkjøringer, ja bildet har til og med noen Mercedes-er.

Albanere elsker Mercedes.

– Det er de eneste bilene som tåler veiene våre. Egentlig skulle vi kjørt tanks, sa Klotilda Liti til meg i Gjirokastra i går. (De som fikk frastjålet sin «mærsje» på 90-tallet, tenker sikkert at Mercedes-tettheten også har en annen forklaring.)

I kommentarfeltet har flere lesere spurt om veistandarden i Albania, om de bør tørre å kjøre her. «Ja,» har jeg svart. Men man må regne med litt slalåm mellom hullene. I Senegal kjører bushtaxisjåførene mange steder parallelt med veien – utenfor den – for å slippe humpene. I Albania går ikke det. Her er veiskulderen full av steiner, busker og gress. Men tanken lokket mange ganger på dagens syv-åttetimerstur til Ohrid i Makedonia.

– Infrastrukturen i Albania er under null, spissformulerte Floriana Cirmjani det da vi nøt ettermiddagssolen i Dhërmi dag én.

Så ille syntes ikke jeg det var.

– Husk at Albania er et ungt land. Mye startet på null da kommunismen falt. Veien forbi her var helt elendig, minnet Erjon Balla meg om under dagens lunsj.

Og jeg kjørte jo også på mye ny vei i dag. Bred vei. Mye bedre enn langs kysten som Mona Langset har skrevet reportasje om, eller fra Saranda til Gjirokastra. Men ny vei her er ikke helt som ny vei der hjemme.

Som sandefjording har jeg gleden – eller frustrasjonen? – av å kjøre forbi anleggsarbeidet til nye E18. Den veien får mye jeg ikke så på dagens kjøretur: Overganger for alt fra elg til skiløyper, planfrie kryss, underganger for hver minste gårdsvei… Her nede krysser sauene, bilene og eselkjerrene hovedveien som de lyster. Jeg tror ikke Albanias nye veier ville tilfredsstilt den norske nullvisjonen.

IL TEMPO NON GIGANTE: Like før jeg tok bildet, klappet han sammen paraplyen og krysset veien for å kjøre inn på jordet. Litt synd, for det var et stilig syn. Foto: GJERMUND GLESNES

IL TEMPO NON GIGANTE: Like før jeg tok bildet, klappet han sammen paraplyen og krysset veien for å kjøre inn på jordet. Litt synd, for det var et stilig syn. Foto: GJERMUND GLESNES

De gjør ting litt enklere her nede. Der Statens vegvesen borrer tunneler som en tannlege med kreditorene på nakken, minner albanernes tradisjon mer om kroppsmaling. De bruker ikke mer dynamitt enn strengt nødvendig. (Under Enver Hoxha så politikerne kanskje for seg at dynamitten måtte spares til andre fiender enn bergknatter langs veien.)»

HUMPTETITTEN: Slik ser det ut på hovedveien langs Den albanske riviera. Og nei, de har ikke tele i bakken der. Foto: GJERMUND GLESNES

LITT GRUS SÅNN PLUTSELIG: Slik ser det ut på hovedveien langs Den albanske riviera. Fra denne kanten er det greit. Fra motsatt hold slutter asfalten rett bak svingen. Og nei, de har ikke tele i bakken der. Foto: GJERMUND GLESNES

Noe sånt tenkte jeg å skrive. Men så tenkte jeg: «Skitt au!» Jeg er jo her for å oppleve. Og veinettet her er bra nok i massevis for en bilferie. Det blir bedre og bedre. Trafikken er liten og folket vennlig.

Og det skjer ting langs veien. Jeg angrer på at jeg ikke stoppet og tok bilde av gjeteren som drev en saueflokk på minst 70 dyr forbi et bilverksted (?). Derfor stoppet jeg da jeg passerte en bygdeslakter i full aksjon med en gris og to sauer langs veien lenger nord. Dermed endte jeg med å drikke kaffe og gestikulere med Gerijon Harderi på hans veikro.

«Hadde de bare snakket bedre engelsk, hadde få land vært hyggeligere å reise i,» tenkte jeg etter at han hadde fortalt prisen for espressoen: – 400 lek. Eller nei, 50. Men du, glem det. Den er på huset.

Engelskkunnskaper og hyggelig albaner fikk jeg til gagns på Kalaja Restorant langs veien mellom Elbasan og grensa. De 25 kilometerne har 37 restauranter, ifølge servitør Erjon Balla. Jeg valgte Kalaja fordi det fire år gamle huset er bygd nesten som et middelalderfort.

Erjon hadde en pangstart. Menyen, ba jeg. Han sa ingen ting. Spise, sa jeg på alle de språk jeg klarte. Han bare sto der som en østers. Så sprakk han opp i et stort glis og viste meg en kobberrelieff av en fyr med morskt åsyn, en hjort opp fra hatten og langt skjegg.

ALBANSK HELT: Denne historiske skikkelsen bør du vite hvem er hvis du vil spise hos Erjon Balla (t.h.) Foto: GJERMUND GLESNES

ALBANSK HELT: Denne historiske skikkelsen bør du vite hvem er hvis du vil spise hos Erjon Balla (t.h.) Foto: GJERMUND GLESNES

– Vet du hvem det er? spurte han.

– Nei.

– Ut! Ut av min restaurant, buldret den hvitkledde servitøren. For spøk, antar jeg. Men jeg vet ikke. På ren innskytelse foreslo jeg Skanderbeg, albanernes nasjonalhelt (les om ham på Wikipedia). Det var et lykketreff. Og Erjon Balla viste seg snart å være en knakende kjekk kar. Norske venner har han også. Spesielt jenter. Fra han var ni til han var 21 bodde han nemlig på den greske ferieøya Naxos.

– Jeg kan ett ord på norsk: Herregud, gliste han.

Mens jeg spiste lammekoteletter, albansk salat, pommes frites og grillet brød (1320 lek – 72 kr) – nok mat til halve Skanderbegs geriljahær – fortalte han om albansk nasjonalfølelse.

MAT NOK: Blir du ikke mett på Kalaja Restorant, blir du det aldri. Foto: GJERMUND GLESNES

MAT NOK: Blir du ikke mett på Kalaja Restorant, blir du det aldri. Foto: GJERMUND GLESNES

– Religionen til albanere er ikke islam eller kristendom. Den er Albania, sa han.

Erjon var skråsikker på at Albania om ti år vil være rikere enn Hellas. Men han ser ett problem med landet:

– Vi har ikke noen middelklasse. Bare fattige og rike. Se på bilene. Mercedes, Range Rover, Porsche. Her i restauranten tjener vi 120 dollar (690 kr) i måneden. Da må du jobbe lenge for en Range Rover, sa han.

Du må jobbe en stund for en liter bensin også. Det koster 187 lek (10,20 kr). Eller det grønne forsikringsarket du må ha for å ta med bilen over grensa til Makedonia. Det betalte jeg 40 euro (307 kr) for. Da varer det i 15 dager og gjelder hele Europa, fikk jeg beskjed om.

HVOR ER DE ANSATTE: Åtte boder selger veiforsikring ved grensa Albania-Makedonia. Ingen var betjente. Men den til høyre hadde et telefonnummer på vinduet. Det ble redningen. Foto: GJERMUIND GLESNES

HVOR ER DE ANSATTE: Åtte boder selger veiforsikring ved grensa Albania-Makedonia. Ingen var betjente. Men den til høyre hadde et telefonnummer på vinduet. Det ble redningen. Foto: GJERMUIND GLESNES

Nå er jeg nemlig i Makedonia. Det er enda et indekspoeng billigere enn Albania, ifølge Eurostat. Hittil har jeg bare kjørt noen få mil, til Ohrid, der både byen og naturen har status som verdensarv.

I ettermiddag fikk jeg bare sett litt av byen. Og skydekket lå lavt som en krypkjeller, med fare for regn. Likevel var det lett å skjønne hvorfor Ohrid er en skikkelig turistattraksjon – den første byen siden Korfu der restauranter og suvenirbutikker preger gamlebyen. Jeg gleder meg til i morgen, da skal jeg utforske stedet!

Først skal jeg sove i mitt lille rom i det stilige steinhuset Villa Jovan (20 euro – 153 kr). Jeg er god og mett etter to kuler is (40 denar – 5 kr) ved brygga og ohridkarpe og vann på den mest turistmagnetiske restauranten jeg kunne finne: Restaurant Damar (740 denar – 92 kr). Jeg er faktisk ganske trøtt etter alle oppbremsingene på grunn av svinger, hull, dyr i veien og asfaltkanter i dag. Akkurat som etter en kjøretur i Norge, kanskje.

 

PS! Siden dette innlegget ble publisert første gang, har jeg lagt til ytterligere ett veibilde (det nederste). Grunnen er at mange trodde jeg mente at glansbildene mine viste virkelig dårlige veier. Såå lite har jeg ikke kjørt i Norge…

KOSELIG: Slik ser det ut i Ohrids gamleby. Foto: GJERMUND GLESNES

KOSELIG: Slik ser det ut i Ohrids gamleby. Foto: GJERMUND GLESNES

FIRE PÅ RAD: Makedonia var en del av Jugoslavia. Det ser du på bilene. Her er det ikke halvgamle Mercedes, men Zastava og Yugo som gjelder. Foto: GJERMUND GLESNES

FIRE PÅ RAD: Makedonia var en del av Jugoslavia. Det ser du på bilene. Her er det ikke halvgamle Mercedes, men Zastava og Yugo som gjelder. Foto: GJERMUND GLESNES

Her finner du resten av blogginnleggene om bilferien i Europas tre billigste land:

Dag 1: Hvor billig er egentlig billig?

Dag 2: Den vanskelige fortiden

Dag 4: Mmmmakedonia

Dag 5: Hva skal jeg betale for dette rommet?

Dag 6: Har jeg havnet i Mummidalen?

Dag 7: Historiens skraphaug

52 tanker om “Europas billigste land, dag 3: Er norske veier verre enn dette?

  1. Vet ikke hvordan det er der journalisten bor, men den veien øverst er nesten identisk med den jeg må kjøre på hver dag for å komme til toget. Eneste forskjellen er at veien i Norge ser ut som et lappeteppe fordi myndighetene pøser på med billig asfalt i stedet for å reparere veien … Det samme hullet dukker selvsagt opp et par måneder etter det er lappet over det gamle hullet. Tidligere i vår satte veivesenet opp et skilt om teleskade. Teleskaden er ikke utbedret, men skiltet ble fjernet før 17. mai.

    At du tar bilde av den flotte hovedveien bare understreker hvor dårlig stilt vi er i Norge. Har du noen gang sett en norsk motorvei uten teleskade? Til og med ett år gamle motorveier må repareres på grunn av håpløse prosjektledere. Å kjøre i 100km/t i Norge er mer ukomfortabelt enn å ta loopen på Tusenfryd.

    Ønsker deg velkommen til en av Norges største byer for å teste norske veier 🙂

  2. Dra til Tetovo, fantastisk by!!! Finner masse historie og pene steder. Anbefaler Tivoli til sov og mat!! Tilsvarer ekeberg restauranten i oslo! Bare at prisene er 90% billigere. Kan møte mange norske der og

  3. Det må virkelig være noe galt med deg mr. Gjermund! Så mye negative komentarer om ett land kan umulig være vanlig! Ikke frekt men det er psykologer du kan snakke med hvis du har hatt vonde opplevelser når du var liten! Ta gjerne kontakt!

  4. Veien utenfor huset mitt er mye verre enn dette og jeg bor i Trondheim.
    Var dette de verste bildene dere klarte å finne i Albania ?
    Det bildet der eselet går er den reneste autostrada og jeg kan nesten ikke huske sist jeg kjørte på en slik vei i Norge.

    • Nei, jeg prøvde å finne representative bilder. Rett og slett fordi jeg ikke ønsket å lage et spekulativt blogginnlegg, men gi et noenlunde realistisk bilde av ståa. Ståa på hovedveiene vel og merke. Like etter det øverste bildet kom jeg inn i et langt parti med grus og søle – på hovedveien mellom Tirana og sør. Veien til resorten i Dhërmi? Grusvei der de ikke hadde lagd bro over bekken. Og ferja i innlegg 1? Fordi ingen har lagd bro over en under 100 meter bred elv. Og så videre og så videre.

      • Du har vært på feil sted for utkikk av veier… Er fra Kosovo å de veiene der kan faktisk ikke måle seg med de du ser her i Norge.. Har en god del bilder jeg kunne vist deg som hadde nok fått deg til å skrive noe annet i bloggen din.. Så mye vei Albania har fikset de siste 5 år, har ikke norge fikset på 20 år. Hvis du hadde sett de gamle fjell veien kontra de nye motorveiene, hadde du nokk lagt merke til at det er blitt bra arbeid. Veiene fra vlorë og nedover mot saranda har de ikke starta på enda, men der blir det bra også fra Prizren i kosovo og helt til Shkodër har du de fineste veien, mange i balkan ikke kan måle seg med samt med den nydelige utsikten over havet. Du har vært på feil sted Mate 🙂

      • det er litt rart å skrive noe slik, jeg bor i Haugesund og dessverre Haugesund og Karmøy har en god del veier som er verre en det du viser frem fra Albania. Husk at Albania har vært isolert helt frem til begynnelsen av 90 tallet!! men likevel har mye bedre veier en Norge som er verdens rikeste land. Og samtidig vi betaler bomavgift. Pengene blir betalt og veiene i Norge blir bygget 10 metter i året.

        • Jeg er ikke uenig i at Norge har mye dårlige veier. Men faktisk ikke av albansk standard, når man sammenligner riksveier mot riksveier, fylkesveier mot fylkesveier osv. Jeg har for øvrig lagt inn ett bilde til i innlegget for å vise hva du møter rundt svingen på hovedveien (og den eneste veien) langs «Rivieraen».

  5. Europas billigste land Albania. Er norske veier verre enn dette? Ja, Norge europas rikeste land har båligere veier.Så som veiene i sør Hedmark fylke. En måned i året kommer enn ikke frem på grunn av teleløtning.Skal enn få begravelse må enn kjøre kista med helikopter eller traktor med henger. Resten av sommeren må enn lukke igjen dører og vinduer på grunn av støvplager.Dette er litt av plagene på fylkesvei 284.som er eneste veien til Oppetad kirke.

    • Helt enig i at Norge har utrolig mange elendige veier. Men veien på bildet er ikke en fylkesvei. Det er hovedveien mellom Tirana og Hellas (og Saranda, Gjirokastra m.m.) Bildet er ikke spesielt ille heller. Det var bevisst fra min side. Noen kilometer lenger nord fulgte et par mil med søledammer og grus.
      Hvordan fylkesveiene i Albania er, tør jeg ikke tenke på. Langt mindre sjekke. Da må jeg først dobbeltsjekke kaskoforsikringen på leiebilen.

  6. Makedonia er en av Europas best bevarte hemmeligheter. Billig og god mat & vin, gjestfri befolkning og flott natur. I tillegg er det mange kulturelle skatter å besøke, dette da man har en svært blandet befolkning. Området rundt Ohrid har feks 365 kirker slik at man gå i en ny hver dag. Linken er fra en reise jeg gjorde i 2012 hvor jeg brukte min Paraglider fra mange flotte starter over hele Makedonia. Klikk på link, eller lim inn i browser:

    http://www.youtube.com/watch?v=ybqyvm-i20o

    • Takk for det! Lenken får jeg nok vente med til nettilgangen er litt raskere enn der jeg er nå… Enig i det du skriver om Makedonia. Veldig mange vet ikke engang hvor landet ligger! Det lille jeg har sett og opplevd til nå, har definitivt gitt mersmak!

  7. Hei igjen!

    Åh, jeg får så lyst til å reise tilbake til Albania igjen! (Helst skulle jeg vært på flyet nå) Jeg syns det er kjempe bra at du får frem litt av den Albanske sjelen når du skriver 🙂

    Gøy å se at du har valgt mange av de samme stedene vi har vært! Håper du skal turen innom Kosovo også!

    Silje

    • Hei,
      Takk for det! Får se om det blir Kosovo. Det blir i så fall på tilbakeveien. Bloggturen slutter i Sofia, men jeg må tilbake til Tirana for å levere leiebilen. Og etter det Hoksrud-artikkelen sier om motorveien mellom Pristina og Tirana, er det kanskje ikke noe særlig omvei (?)

      • Hei, takk for gode anmeldelser :). Jeg er bulgarsk og har vært flere ganger i Makedonia og Albania og jeg må nok innrøme at der er det flere fantastiske steder. Men tips fra meg – drar du til Bulgaria så må du gå til Rila Mountain Monastery, Melnik, Bansko, Blagoevgrad, osv. før du går til Sofia. Du kommer til å bli forelsket :)! Der er det så mye historie, at … du blir værende i minst 1 uke til :). Ikke for å nevne hva som resten av Bulgaria gjemmer ( Kazanluk, Plovdiv, Veliko Tarnovo, opp mot Old Mountain again, Varna, Bourgas … ). Vakker natur og historiske bigninger blir du lovet fra nå :)! Enjoy your trip :)!

      • Veien er veldig fin mellom Kosovo og Albania, anbefaler deg absolutt å kjøre der.. Ikke bare det men naturen og fjellene den er lagt i mellom er spektakulær 😉

  8. Har kjørt Mersje i mange år og i mange tusen mil!
    Den siste var den verste! Vannet rannt inn i bilen når det regnet, og man fikk fyllt venstre sko både 2 og 4 ganger.
    Nok var nok!! Byttet den til en V50 D, – men med meget, meget stor tvil! (Konas valg!!)
    Men man blir faktisk litt overrasket over «Svensken»!!
    Like bra komfort. Sprek Diesel, Drivstoff forbruket mye lavere, bedre lys, og bedre varme.
    Det eneste negative er at hele frontlykta må byttes om stener fra veien lager en brist i glasset.
    Så nå drar jeg til Svinesund for å handle på Systemet og bytte lykt!

  9. Meget bra skrevet, bortsett fra at Norge og Albania ikke kan sammenlignes når det gjelder penger i kassen. Skulle bare mangle at vi ikke har bedre veistandard enn i Albania. Spørsmålet mitt er: Hvor mye bedre skal veistandaren være i Norge vs Albania når vi ser på brutto nasjonalprodukt til disse to landene….?

    • Det er vel det som kalles å Treffe Spiker`n på Hodet…Vi skulla vel egentlig ha kjørt på veier av gull her i Norge med tanke på brutto nasjonalprodukt…

  10. «Se på bildet over. Kjenner du deg igjen? Det gjør du sikkert ikke.»

    Joda, det gjør jeg så absolutt. Sånn ser veiene ut der jeg er fra, og i omegns kommuner. Helt vanlig. I alle fall slik det ser ut på det første bildet. 🙂

    Godt skrevet. 🙂

  11. Albania er helt fantastisk. Veien er ikke verre enn veiene i Norge. Når en tenker på hvor fattig landet er så er standaren bedre enn her.

  12. Hei,det er ett sted hvor du kan besøke i skopje som heter,matka, det er ikke langt fra sentrum av byen , alle vet hvor det er.

  13. Mercedes klarer ikke norske veier! Eier denne møkkabilen selv, og har skiftet forstillingsdeler, stag, oppheng og støtdempere flere ganger. Rust-dritt av en C-klasse!!

  14. Det er veldig bra at du tar med både det som er bra og det som er dårlig. Det er viktig å huske at Albania har vært isolert i 50 år mens lille Norge har vært fri nesten 70 år.
    Når du beskriver veiene og bilene så må du huske at i 1996 så var det kun Albania og Portugal som hadde dårligere bilpark enn Norge. Man pleier å skryte mye av lille Norge, men vi betaler 3000 kr i veiavgift for å kjøre i ganske dårlige veier. Vi har mye å rette her i Norge også. Hva er vitsen å kjøpe bil til en million når du ikke kan nyte det. Ha en fin tur.

  15. Har kjørt i Albania. Ikkje mykje å skryte over dei veiane nei.
    Kan og garantert si at 3/4 av bilane er Mercedes der.
    Sjølv kjørte eg Land Rover Defender 110 så vi klarte oss godt, sjøl om vi slo ned i endel store hull.
    Blei ikkje mange stopp i Albania da vi feide gjennom 28 land på 13 dager.
    Liverpool til Florø. Kanontur!

  16. Er fra Resen Makedonia.spesiel må du gå i Resen flott litten by men gjenom fjelovergangen Galicica der på toppen ser du samtidig både Albania og Makedonia.ha en fin ferie.

  17. Veiene i Norge er veldig dårlig med tanke på at Norge er et av verdens rikeste land med olje, i Oslo trenger en Jeep å ikke bryte bilen med hullene i veien. Mye bedre i resten av Europa, inkludert øst land.

  18. Veldig bra reiseblogg dette. Har vært i Makedonia 4-5 ganger, stor trives der. Har oppholdt meg i Resen, Ohrid og Struga når jeg har vært der. Vil komme med en liten anbefaling når du er der, reis til Struga og ta turen langs strandpromenaden der og stopp innom aqvarius resturant. Fantastisk service hvor de snakker engelsk og har meny på engelsk. Hotel Perla når det kommer til overnatting. Struga ligger ca 20 minutter unna Ohrid. Skal til Albania i år, gleder meg masse etter alt du skriver.

  19. Har vært i albania flere ganger (Kjørt fra norge) Og ja det er noe hullete veier men hovednettet deres blir bygget ut i en ENORM fart itilleg blir det bygget skikkelig. på gjenerelt basis er albanske veier bedre en norske. Og slik som andre sier norge er tross alt «Værdens rikeste land»

  20. Er du på jakt etter spekulative veier i Albania anbefaler jeg strekningen Korcê-Përmet, eller Ciljiik-Butrint!!

  21. Moro å lese fra Albania. Vi drar ned til Saranda igjen for andre gang, og det blir ikke siste gang for min del. Er det noen som har tips til spennende steder å dra på med utgangspunkt Saranda? Har vært på de anbefalte stedene som Blue eye, og Gjirokaster osv, men det hadde vært kjekt med nye mål. Fotturer, bilturer, vinproduksjon i nærheten, hyggelige overnattingssteder, spennende mennesker. Alt av interesse:))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *