Nordkapp-Oslo dag 1-2: Den lange veien hjem

STARTPUNKTET: Nordkapp er det naturlige målet for de aller fleste som besøker stedet. Men akkurat denne gang er Nordkapp det egentlige startstedet for journalist Gjermund Glesnes. Foto: JARLE NILSEN

Et åpenbart hint i arbeidslivet er når du kommer på kontoret og noen uanmeldt har ryddet pulten din, ikke en kulepenn igjen. Et annet er når sjefen din ber deg bestille flybillett rimelig langt bort – tur, uten retur.

Hvilket er akkurat hva som skjedde med meg.

Flybilletten gikk til Alta, men målet var Nordkapp. Og så altså sjefens idé. Om jeg hadde lyst til å kjøre bil hjem til Oslo?

Når du sitter i en kontorbetongkloss i Oslo med utsikt tvers over gata til kontorene i en annen betongkloss, er det ikke så vanskelig å svare ja til nesten hva som helst. Og i hvert fall ikke til å dra ut på eventyr i Nord-Norge.

Å leie bil ett sted og levere den et helt annet, er vanligvis svinedyrt. Et søk på sjefens første forslag: å kjøre til Trondheim (han ville altså ikke ha meg hjem?), ga en laveste pris på over 13.000 kroner. Det var uaktuelt.

Løsningen ble siden Returbil.no. Der legger bilutleieselskapene ut biler som de trenger flyttet – fordi de skal selges, på service eller rett og slett skal tilbake til «hjemkontoret». Så er det bare å finne en bil som skal fra riktig til riktig sted, sende en forespørsel og håpe det beste.

BILLIGSTE LØSNING: En liten Toyota Yaris er kanskje ikke førstevalget når man skal kjøre 200 mil. Men til en leiepris av null kroner… Foto: SELVUTLØSER

Jeg fikk tilslag på en bil som Europcar skal sende fra Alta til Kristiansand. Men siden det er så langt, kunne de godta både Trondheim og Oslo i stedet. Så ble det Oslo – og altså uten at det koster meg en krone.

Haken er at jeg ikke får lov til å kjøre noe særlig omveier. Bilen skal jo frem, ikke noen dansetrinn til siden og tilbake på veien! Til og fra Nordkapp måtte jeg derfor ordne leiebil utenom.

 

Uansett: Siden lørdag formiddag har jeg altså beveget meg fra Europas nesten nordligste punkt (Knivskjellodden er lenger nord), eller 71 grader 11 minutter 21 sekunder nord, til et stykke inn i Nord-Troms.

I avstand er det egentlig en forsvinnende liten del av turen.  Landskapet og klimaet har likevel endret seg nok til virkelig å gi en følelse av å reise.

Jeg har kjørt fra Magerøya og Porsangerfjordens blankblåste snauheier der tregrensa går ved fjæresteinene (med noen få unntak) og der søsteren til DNT-mannen Jarle Nilsen som jeg delte bil med t/r Nordkapp, opplevde at hennes VW Polo ble blåst i 360 graders piruett av en vindkule en gang før Skarvbergtunnelens tid, via snauvidda på Sennalandet, til skogkledde fjordsider i Alta og Nordøst-Troms. Bebyggelsen har økt fra et par hus per mil (kanskje mindre langs Porsangerfjorden?) til et nesten jevnlig innslag av 60-soner langs E6.

 

Her er noen kronologiske høydepunkter (avstand tatt fra tripteller i bilen, kjøretid inkluderer korte stopp underveis):

 

Km: 0. Kjøretid: 0. Nordkapp

Inngang: 160 kroner, 235 med Nordkapphallen

Få utsiktspunkter er så symbolladde, i hvert fall for en nordmann. I likhet med en del andre utsiktspunkter i verden ser man egentlig ut i ingenting – bare hav – men akkurat her er det også poenget. Da jeg kikket mot vest og så Knivskjellodden rekke en landtunge enda lenger mot nord, kjente jeg et stikk, men æsj! Jeg hadde ikke tid denne gang!

 

Km: 35. Kjøretid: 0.49. Honningsvåg

UTSEENDET LYVER: Innenfor disse veggene gjemmer et svært populært spisested seg. Foto: GJERMUND GLESNES

Skiltet på veggen til Kafé Corner nede på kaia gir inntrykk av et etablissement der stamgjestene rett som det er gror fast i bordet, men innvendig er saken en helt annen. Nesten stinn brakke, stilig interiør, og deilige sprøstekte torsketunger til 189 kroner. De hadde også pastaretter fra 120 kroner, men hos fiskens nærmeste nabo velger i hvert fall jeg sjømat!

På Rica Hotel Honningsvåg (1195 kroner) ble jeg mest imponert over romløsningen på mitt 203. Badet var så smalt at man både måtte stå og sitte sidelengs på toalettet.

 

Km: 256. Kjøretid: 3.50. Alta

SAMISK FUSION: Reinkjøtt, fetaost og hvitløksbrød – impulsene er mange. Foto: GJERMUND GLESNES

Torvet i Alta kan ikke være laget for en iskald augustdag, men Alfa-Omega i et av byggene midt i betongørkenen er trivelig. På Jarle Nilsens anbefaling spiste jeg retten Ole Mattis Hætta (varmrøkt reinsteik og urtebakte grønnsaker på hvitløksbrød med fetaostkrem og tyttebær ++) til 199 kroner. Her sa vi også farvel; han skulle videre til Kautokeino og mer arbeid med langruten E1 fra Sicilia til Nordkapp.

Rommet på Thon Hotel Vica var stort, prisen 795 kroner bra til å være i Norge. Plasseringen i Bossekop gjorde at mine planer om et par øl ble til én i hotellbaren (89 kroner for en halvliter). Det var altfor langt fra Bossekop til Alta sentrum…

 

Km: 259. Kjøretid:3.54. Alta museum

Inngang: 90 kroner

HILSENER FRA FORTIDEN: Rein, bjørn, skarv, kveite, mennesker og båter med fiskere. Motivene er varierte på Hjemmeluft. Foto: GJERMUND GLESNES

NAF Veibok er tørr, knapp i formen og aldeles ikke morsom. Likevel er den kanskje Norges artigste bok.  Der kan man for eksempel lese at Alta en gang ble kalt «Finnmarks Italia», kornet ble ikke modent på noe nordligere sted i verden.

Og kanskje… Det er nemlig mer: Italia er det land i verden med flest steder på verdensarven (hele 47); Alta tar kaka i Norge, med to: ett av de fire norske punktene på Struves  meridianbue og den fantastiske mengden helleristninger.

En god del av bergkunsten er risset inn i fjellet ved Hjemmeluft, der Alta Museum har laget plankestier rundt til en rekke forskjellige helleristningsfelt med til sammen flere tusen figurer, lavere og lavere i terrenget mot Altafjorden etter hvert som landet hevet seg etter istiden. Museet har også interessante utstillinger innendørs om blant annet samisk historie og kultur, finnmarkshandelen og demonstrasjonene rundt utbyggingen av Alta-vassdraget.

Et klart stoppested for alle Alta-turister!

 

Derfra begynte råkjøret. Det er langt til Oslo. I hvert fall for en søring. Her i nord har folk et annet forhold til avstander.

– Fra Oslo til Masi (på vidda syv mil sør for Alta) har jeg kjørt med én overnatting og én time i forsetet på Toyota Avensis-en, sa Johan P. Eira til meg.

– Jeg vet unge folk her kjører på 18 timer, gjennom Sverige, sa Johan Mathis Tornensis. Men han la også til at han ikke anbefalte det.

– Det er som promille når man kjører så lenge.

Selv akter jeg å kjøre kortere etapper. Men jeg må også levere bilen i Oslo på fredag. Min kollega Jostein mener tre timer om dagen er passe på en roadtrip, men jeg må kjøre langt, langt lengre. Enda lenger blir det av at jeg akter å holde meg i Norge.

KANSKJE NESTE GANG: Jeg hadde ikke tid til å snu for dette skiltet i Langfjordbotn denne gang. Foto: GJERMUND GLESNES

Men hvor langt er det egentlig? Jeg vet ikke. Ifølge Google er det 210,8 mil fra Nordkapp til Oslo langs E6, og det tar 28 timer å kjøre dem, 25 timer fra Alta.

Den mer spesialiserte ViaMichelin oppgir en kjøretid på 35.21 timer, og distansen 213,9 mil. Lokalkjente Norges Automobil-forbund (NAF) oppgir 2397 kilometer og 28 timer.

Det er en forskjell på syv timer. Og jeg aner ikke hvordan de har regnet.

Har de husket på fergetiden Skarberget-Bognes, og hvor lenge sto de i kø på fergekaia?

Hvor mange campingbiler kom de bak? Kom det bil imot da de skulle kjøre forbi? Holdt de 40 gjennom veiarbeid i Kåfjord? Spiste de dagens da de stoppet for middag eller à la carte? Måtte de vente på pumpe når de fylte bensin, betalte de med kort eller kontant, og spiste de pølse? Grill eller wiener, brød eller lompe?

KVELDSSTEMNING: Kvelden er kjølig og vakker over Baddereidet. Foto: GJERMUND GLESNES

Bare «måtte» de parkere i veikanten og løpe over myrmarka for å fotografere frostrøyken og de lilla fjelltoppene som reflekterte i vannet over Baddereidet? Lot de seg fascinere nok til å gjøre det samme på broen over Sørstraumen, der tidevannsstrømmen går så stri at det ser ut som et elvestryk? Og tok de seg tid til å prate med pensjonisten med rullestol og pusteslanger som var på kveldstur ved straumen?

STRI: Ifølge NAF Veibok er Sørstraumen så stri på det verste at båter ikke kan passere. Foto: GJERMUND GLESNES

 

Km: 437. Kjøretid: 6.38. Sørkjosen

Slike ting lurer jeg på nå, her jeg sitter i Reisafjord Hotel (995 kroner) i Sørkjosen og undres på om himmelen noensinne vil bli helt mørk før det dagner. (Egentlig vet jeg at de ikke har kjørt ruten i det hele tatt.)

Og resepsjonist Georg Sichelschmidt fra Berlin, hadde han noen tips?

– Jeg kjørte da jeg flyttet hit fra Berlin, gjennom Sverige. Nå tar jeg fly. Det er altfor langt.

 

Er det noen som har tips til severdigheter, opplevelser, spisesteder eller spesielle overnattingssteder underveis? Skriv! Men dessverre har jeg ikke tid eller lov (pga leiebilreglene) til å kjøre noe særlig omveier.

Her finner du resten av blogginnleggene fra turen Nordkapp-Oslo:

Dag 3: Norges mest fryktede sted?

Dag 4: Norge på sitt beste

Dag 5: Tid og sted og sånn

Dag 6: Inn i landet på alvor

Dag 7: God gammel…

116 tanker om “Nordkapp-Oslo dag 1-2: Den lange veien hjem

  1. Besøk en norsk attraksjon!
    Nesten 30 meter høye Morgans Skip på Lille Jamaica, verdens største mobile treskulptur.
    Du finner den ved fylkesvei 141, ved Grøsnes i Gratangen.
    Sving av E6 til høyre ved Fossbakken, ned til Tennevoll og ut på sørsiden av Lavangsfjorden.
    Du kan komme inn på E6 igjen på Langmyra ved Gratangsbotn, eller kjøre kysten langs Fv 825 til Tjeldsundbrua, og kjøre til Skarberget for ferge over Tysfjorden til Bognes, eller over Tjeldsundbrua til Lødingen for ferge over Vestfjorden til Bognes.
    God tur! 🙂

  2. Det blir for dumt at journalisten klager over at Google og ViaMichelin oppgir 28 timer kjøring, dette er da selvfølgelig kjøring i ett uten stopp. Dette tror jeg også en 6 åring hadde forstått.

    • Hei, jeg skjønner egentlig det. Humor er vanskelige greier, der vil bok folk alltid slite med å bli enige…
      Min undring er imidlertid også reell. For hvor øang tid må man egentlig regne? Fra Oslo til Porsgrunn eller fra Sørkjosen til Skibotn er kjøretidsveregningene greie – nonstop intet problem – men hvor lang tid må jeg egentlig regne, realistisk til Harstad etc, eller hvor mye sightseeingtid kan jeg legge inn og likevel rekke fergen fra Skarberget kvart på seks?…

      • Etter å ha fartet land og strand rundt i embets medfør, også til dels utenfor ‘allfar’ vei, er min tommelregel blitt at du trenger ett minutt pr. kilometer jevnt over. Den tida du tjener inn på gode veier med gul midtstripe, vil jevnes ut av, bobiler, tissestopp og strekninger uten stripe. Severdigheter kommer i tillegg.

      • Sørkjosen til Skibotn, nonstop intet problem.. Vel, da går du glipp av mye! Hengebrua i Kåfjorddalen er verdt å stoppe for 🙂

  3. Har kjørt denne ruta så mange ganger nå at jeg for lengst er ute av tellinga..
    Du ber om tips på opplevelser, overnatting etc.
    Spisested: Ikke kjør forbi Nordkjosbotn uten å ha prøvd stedets veikro. Kåret til landets beste og lager virkelig god, hjemmelaget mat.
    Veistykket mellom Setermoen (Bardu) og Bjerkvik er spekket med krigsminner. Dette var altså stedet der Hitler´s styrker for første gang fikk bank, representert ved Trønderbataljonen og Alta bataljon. Historiske minner langs E6.
    I Steigen (Nordland) bør du ta deg tid til å betrakte Hamarøy´s flotte fjellformasjoner. Vet kun om ett annet sted i Nord-Norge med tilsvarende fjellheim, og det er Torsken kommune på Senja.
    Regner med du stopper ved Polarsirkelen. Du kan selvsagt få tatt de tradisjonelle bildene der de andre turistene samler seg, men om du rusler noen hundre meter motsatt vei kommer du til to tilsvarende monument et steinkast fra Nordlandsbanen.
    Av overnattingssteder, vil jeg sterkt anbefale Halsetløkka camping på Oppdal. Bestill en av de største hyttene, og du bor som en konge for 8-900 kroner.
    Vi har som familie benyttet en rekke campingplasser i Norge. Hyttestandarden på nevnte campingplass overgår ALT.
    Med tanke på leiebilkonseptet blir det vel feil å antyde en avstikker mot vestlandet før du kurser deg inn mot Oslo. Synd, for å kjøre bil på 1000 meters høyde er spesielt.
    Ha en riktig god tur videre 🙂
    Allan, Hammerfest

  4. Tips: Overnattingssted i Saltdal (Rognan / Storjord) Sør for Fauske og nord for Saltfjellet. Bør bookes pr telfon/epost på forhånd. Gammelt lite hotell for veifarende som oldebarnet har gjenåpnet… artig historie bak og spesiell atmosfære.
    Ligger langs gamle E6, så blir ikke særlig omvei og snakke om.

  5. Hei.
    artig lesing så langt. Har selv kjørt denne strekningen noen ganger. Flott tur.
    Masser av fine plasser å se. Turen over hamarøya er veldig flott.
    bare så synd at du ikke kan få med deg det beste på turen. RV 17 (eller FV 17 som de kaller det nå) Da har du fått med deg helgelandskysten. Den veien er ikke så veldig mye lengre, men du må ta noen ferger for å komme deg ned der.
    Ellers så kan jeg anbefale Mosjøen sentrum. For å kommme dit må du ta av fra E6, like etter togstasjonen. Videre nedover har du noen fine plasser å spise, Namsen Laksakvarium er veldig grei, og Snåsakroa( god mat og store porsjoner.)
    Du får ha en fin tur videre. Kjør forsiktig.

    • Dropp E6 over Saltfjellet og kjør kystriksveien og opplev attraksjoner som Salstraumen, Børvasstindene, Svartisen og mye mere. Blir det dårlig tid så kan du kan evt. forlate kystriksveien og komme inn på E6 igjen ved Mo i Rana.
      Anbefales på det sterkeste 🙂

  6. Hei!!
    Stopp i Djupvik i Kåfjord.. Plassen ligger 25 km sør for Sørkjosen.
    Utkikk over hele Lyngenfjorden, og et kystfort fra krigen som du ikke har sett maken til.

    Ta gjerne kontakt, så får du guide med på kjøpet!:)

  7. Sjefen din kan jo ingenting om geografi 😉
    Han burde sendt deg til Vardø (og Hamningberg), med klar beskjed om at Norkapp kun var et stoppested på vei hjem. Da først hadde du fått med deg hele norge, ikke bare 75% av turen.
    Med 213,4 mil fra Nordkapp til Oslo, så har du 57,8 mil igjen før du er i Hamningberg.

    Tenk å miste de beste 25% av hele Norge 😉
    God tur videre!

  8. Hei.. artig artikkel det her. Har selv vært oppe på Nordkapp og kjørt sørover langs E6. Da æ bor på Bardufoss (Målselv) har æ også ved 2-3 anledninga kjørt Troms – Oslo.
    Mine tips til sights sørover er.
    Er du sulten og hypp på pizza, finns det en sjuk god pizza på Andselv, Bardufoss. Stedet heter pizzakjellern, og pizzaen heter Dobbel Dekker uten ananas 😀
    Så finns det en pizza resturant på Setermoen som har vunnet en pris i Pizza-NM :p
    Da æ driv på me rein i Ballangen, så sku æ bedt dæ på reinkjøtt middag.. meen det får bare være for denne gang da æ e på ferie i Tallinn. Men når du kjøre langs E6 sørom Ballangen kommer du til Efjorden. Her kommer du til ett kryss der du har 2 muligheter for å krysse Tysfjorden med ferge. De fleste velger Skarberget-Bognes, men om du kjøre til venstre i det krysset inn mot Kjøpsvik, vil du etter noen mil komme til Stetind, forøvrig norges nasjonal fjell, kåret i ett radio program for flere år siden. Det er en liten avstikker fra E6 da, men du vil komme inn på E6 igjen, og tid og distanse blir nogenlunde det samme, så det e ett fett. Dessuten tar ferga fra Kjøpsvik over til Drag 45 min, 20 min lenger enn skarberget-bognes (xtra hvile +en kappe kopp ekstra). På Drag finnes ett lulesamisk senter som kan være verdt en titt. Tja, kommer ikke på noe mer i farten.. kan bare ønske dæ god tur videre 🙂

  9. Morsom artikkel. Og ja, jeg forsto humoren ved avstand/tidsbruk… Vil nok komme mange gode tips, men vil berømme denne artikkelen der du har avlagt et par «vilkårlige» stopp ut fra noe du har syns var vakkert på din ferd. God tur videre:)

  10. Har du litt tid i Narvik, ta en togtur med Ofotbanen opp til riksgrensen og tilbake. Trolig Norges flotteste togtur.
    I Narvik er Nordstjernen et rimelig og hjemmekoselig hotell. Etter Narvik og Efjord-bruene kan du gjerne velge veialternativet om Kjøpsvik. Da får du se Norges nasjonalfjell Stetind på veien, og deretter fra undersiden (!) i form av tunnel. Fergen over Tysfjorden fra Kjøpsvik til Drag går annenhver time.

  11. Dette er flott 🙂 Morsomt skrevet, lett å lese, mange forslag til severdigheter og ikke minst fine bilder. Ønsker deg en god tur videre. Jeg anbefaler Domkirkeruinene i Hamar (ca 20 min fra E6) og Vikingskipet som kan sees fra E6. Vangsåsen i nærheten av Ormseter har en utrolig utsikt over 7 kirkesogn – men blir kan hende for langt unna. (halv time til tre kvarters kjøring fra E6).

    Jeg anbefaler denne siden på FB, og håper det er ok 🙂 Hilsen fra Eli

  12. Hei!

    Godt skrevet! Dette må jo gi mange inspirasjon til å reise litt rundt i det vakre landet vårt. 🙂
    Jeg liker spesielt godt at du legger ved priser på rom, inngangspriser og navn på spisesteder osv. Også at du kommer med egne meninger om alt du foretar deg på turen din, både positive og negative. God tur videre! Skal følge med deg 🙂

  13. Dette her er det kjempe gøy å følge med på. Selv valgte jeg folkehøyskolen lengst nord på kartet da tiden var inne for litt selvstendighet. Venninen min og jeg kjørte opp til Kirkenes den gangen. Du har gått glipp av masse fin natur, du burde begynt i Kirkenes! Men du får jo en haug av opplevelser på denne strekningen også 🙂 Jeg skal ikke komme med forslag til opplevelser, for alle bruktbutikkene osv er nok ikke like interresante for deg 😉 Men du MÅ stoppe og se deg rundt ved Lofoten! Kos deg masse med turen 🙂

  14. Du burde kjøpe med deg en sprayboks og skrive en hilsen på piggsteinen i Balsfjord kommune. Når du har kjørt gjennom storfjord kommune kommer du til Balsfjord. Og etter noen km, usikker på eksakt hvor langt, ser du en stor trekantet stein på høyre side av veien. Det er den du skal skrive på 🙂

  15. Ta ferga fra Kjøpsvik til Drag istedenfor fra Skarberget til Bognes. Kortere kjøredistanse men lengre fergetid. I total tid blir det det samme så det skulle ikke bety noe for leiebil selskapet. Fantastisk natur og du slipper mange mil med kjedlig vei (nesten umulig å passere bobiler etter Bognes. Og du kjører under norges nasjonal fjell «Stetind» da.
    En annen opplevelse er å ta en avstikker fra Fauske til Saltstraumen og kjøre «fjellveien» til Rognan for å komme tilbake på E6 igjen. Her må du eventuellt høre med lokalfolkene om veien er kjørbar for tiden.

    • ABSOLUTT!!!!! Maten der er vanvittig god, er ikke så dyr, å maten blir levert raskt..

      Når du kommer til rundkjøringa i Bjerkvik, så tar du til høyre ( i rundkjøringa ) så første innkjørsel til høyre igjen. Da ser du gatekjøkkenet ved siden av banken og kiosken. Det er ca 30-40 meter ekstra 😉 Men er ABSOLUTT verdt det 🙂
      Lykke til på reisen..

      ps. Nå vet jeg ikke hvilken dag du er i området, men er det en nydelig dag som i dag vil jeg anbefale å ta fergen Lødingen – Bognes.. Det er virkelig en naturopplevelse både kjøre og fergeturen..

      Hilsen en gammel trailersjåfør 🙂

  16. Når du omsider har passert Steinkjer så svinger du til høyre når du kommer til enden av den 4 felts motorveien og kjører den Gyldne omvei ( Inderøy kommune). Anbefaler og en liten pitt stop på rasteplasssen som ligger på motorveien… Hadde du hatt mulighet til å kjøre Villmarksveien fra Korgen via Røssvatnet og inn på E6 lenger sør så hadde du fått en flott opplevelse det er vel heller ikke mye lengere å kjøre enn når du følger E6 sørover men duverden så mye flottere….

    God tur og kjør forsiktig ( se opp for onkel over Snåsaheia etter Grong)

  17. Hei! Flott artikkel. Virkelig synd du ikke kan ta en avstikker, for når du først er på en slik tur burde du jo absolutt ha med deg Lofoten… Men men, fortsett å skriv skal følge med på denne. -Remi-

  18. Ps! Ser du har fått tips om veikroa i Nordkjosbotn. Helt enig!!! Når du kommer til Nordkjosbotn tar du til venstre over ei bru og så venstre igjen. Da er du på gjestestua, som det heter 🙂 Dem har forresten bygget et lite hotell der også nå og jeg har hørt at lobbybaren er veldig fin, så den burde du sikkert se på 🙂

  19. Hei.
    Synd du ikke kan ta en avstikker til Atlanterhavsveien og Trollstigen da.
    Ålesund er også en by det er verdt å få med seg.

    Men du kjører vel Trondheim og Oppdal. Anbefaler deg derfor å stikke innom Røros og gruvene der. Røros er en plass du vil huske lenge.

    Du har en fin kjøretur, med mange fine sanseinntrykk foran deg.
    Kos deg og lykke til videre.

  20. Dette var artig lesning. Skulle gjerne ha tatt en slik reise på sjefens befaling :-).
    Vil anbefale å følge Gudbrandsdalen sørover fra Trondheim. Østerdalen er kjent for å være noe raskere å kjøre, men Gudbrandsdalen er etter min mening mye mer naturskjønn :-). Det er uansett ikke enorme forskjeller i reisetiden. God tur videre!

      • Vil absolutt anbefale å kjøre nasjonal turistvei Rondane (Atndalen) heller enn Gudbrandsdalen/Østerdalen. Da kan du i tillegg til mye vakker natur få med deg Folldal gruver, Sollia kirke, Sohlberg-plassen mm. (http://www.rondanevegen.no/no/) Et besøk på Glopheim 50-tallskafe på Atna anbefales også! Hærlig innredning og semning. Sjokoladelåven lager konfekt med lokale smaker (helt vanvittig godt!) og er også verdt et besøk. Atna bryggeri er en liten bedrift som lager Atna Øl, det burde være mulig å få en omvisning der også hvis man ringer de på forhånd (jeg har vært der på fagtur for noen år tibake). Så hvis du ønsker å oppleve mye på et veistrekk som for de fleste bare er transportetappen mellom Trondheim og Oslo, er Atndalen stedet å være! Du kan kjøre inn til Folldal enten fra Hjerkinn (E6) eller fra Alvdal (Rv3). God tur videre!

  21. Jeg vil anbefale deg å kjøre over Korgfjellet istedenfor å kjøre gjennom Korgfjelltunnelen. Veien befinner seg i Korgen (ca midt i Nordland) og er den ene av 2 veistrekninger som utgjør Blodveien.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Blodveien

    På toppen har du nydelig utsikt over fjellmassivene som er en del av indre Helgeland. Dette er mye bedre enn å kjøre gjennom en tunnel på 8635 meter. Turen vil ta deg ca 20 minutt ekstra, men da regner jeg med ca 10 minutt stopp på toppen.

  22. Stopp på Det Lille Kjøkken i Bjerkvik for en Bjerkviking!
    Landets beste burger!
    Dessuten trenger du en pause på den strekka før du kommer til Narvik, for makan til kjedelig strekning skal du lete lenge etter.

  23. Stopp på jernbanen på Fauske og spis Møsbrømlefse – lokal rett og veldig godt. Har selv kjørt begge veier fra Oslo en gang. Kystriksveien er en veldig fin tur, om du kan kjøre den mtp leiebil for det er jo litt lenger, og mye ferger! Og selv om det er en pitteliten avstikker om du skal kjøre E6 er Saltstraumen et sted du burde stoppe (når det flør eller fjærer), vakker natur og man får virkelig et inntrykk av hvor store krefter det faktisk er snakk om når så mye vann skal trenge seg ut eller inn det trange sundet! Det er ca. 11,5 km fra hovedveien og ned, mellom Bodø og Fauske, så en liten omvei/avstikker er det jo.

  24. når du kommer så langt som til nordtrøndelag og passerer «porten» til nordnorge
    så ta en titt på hva som står på skiltet på begge sidene…. dette irriterer meg grenseløst hver gang jeg kjører forbi.

  25. Spektakulær anbefaling:
    Kjør til Harstad. Det er ca 100 km fra Bjerkvik til Harstad. Ta bil med på hurtigruten til Bodø. Du får ferre km og en spektakulær opplevelse i Trollfjorden. Båten går om morgenen og er i Bodø neste morgen.

  26. Ta en stopp i Mosjøen.
    Sjøgata, Nordnorges lengste sammenhengende trebebyggelse, det er en opplevels, med sine små butikker og kaffeer. Du kan overnatte på Fru Haugans Hotell, der kan man sitte i hagen å fiske laks og ørret. Mosjøen er også kalt kafe-byen, vi har mange kafeer som desverre stenger i firetiden.

    • Anbefaler også fru Haugans hotell i Mosjøen. Koselig plass, og de låner ut fiskeutstyr, så kansje du får en laks på kroken.

    • Takk for tipset! Kanskje Fru Haugans i Mosjøen passer også med kjørelengde, jeg får se. Det er i hvert fall pent der; stoppet der en nesten-midnattsolnatt på vei nordover for noen år siden

  27. Herlig reiseskildring! Skulle gjerne hatt din sjef.
    Reiste turen den andre veien fra Hordaland til Nordkapp på midten av 70-tallet, fjortis og antageligvis programmert til å være sur og innadvendt…
    Men husker likevel turen for den fantastiske naturen og de herlige menneskene!
    Vi reiste ned igjen gjennom Sverige – tror papsen var møkklei dårlige veier og ut og inn av laaange fjorarmer.
    Du må ta deg tid til å fiske i Saltstrraumen midt på natta – hvis det fortsatt er lov.. Flott! – selv uten å få fisk.
    God tur! 🙂

    • Takk for det! Tror veiene har blitt en god del bedre siden den gang. I Saltstraumen er det vel nesten så jeg får fisk selv uten snøre… Kanskje jeg skal prøve – det blir litt av en skrøne 🙂

      • Salstraumen e verdt å få me sæ, åg d samme e veien mella Saltstraumen og Rognan, som går gjennom Misvær. Fantastisk flotte fjell og nydelig natur. Himmel på jord:)

  28. Du skulle ha spist på Bios på Storslett (tettstedet før Sørkjosen), men nå har du jo kjørt forbi. Fra Sørkjosen går det lett tilgjengelige turløyper opp på fjellet – flott utsikt!

    • Bios hadde jeg fått anbefalt, ja. Dessverre strakk ikke tida til. Da jeg kom til Storslett måtte jeg prioritere å finne en seng. Klokka ble likevel 01.55 før jeg var ferdig med å skrive…
      Jeg skal teste Bios neste gang!

  29. Anbefaler som så mange andre å kjøre kystriksveien. Da får du sett den flotte helgelandskysten, og er så absolutt verdt den lille tiden ekstra det tar enn om du kjører over Saltfjellet. Dersom du kjører denne veien, må du ta en stopp i Holandsfjorden i Meløy kommune. Her finner du Svartisen, som er en stor turistattraksjon her i området. En stopp på Saltstraumen på vei sørover er jo en selvfølge. Verdens sterkeste malstrøm er et syn om du kommer på rette tidspunktet 🙂
    God tur videre sørover! Blir spennende å følge deg videre på reise gjennom vårt flotte land!

  30. Du kjørte vel ikke gjennom Ulvsvåg uten å spise middag på Ulvsvåg gjestgiveri? De har utrolig god mat, fra den vanlige burgeren, innom urtepanert breiflabb og til en skikkelig god hvalgryte, og ikke minst den beste panna cottaen du noen gang har smakt til dessert 🙂

  31. Morsom blogg, skulle hatt flere av disse. Morsomt å lese etter å ha hatt årets sommerferie med å kjøre Tromsø – Nordkapp – Lofoten – Tromsø, og har hatt en veldig artig ferie selv om været ikke var all verden. Veldig synd at denne ikke kom før årets ferie, for mange av tipsene her hadde jeg garantert benyttet meg av.

    God tur!

  32. Hvis du velger å kjøre rv4 fra Gjøvik, bør ta avstikkeren rv35 fra Roa til Jevnaker, og spise middag på Oldemors Karjol – vel verdt den lille omvegen. (Ligger helt inntil veien.) Videre til Oslo over Klekken/Norderhov til E16 over Sollihøgda.

  33. Hei. Flott skrive. Det er godt at du kjøre gjennom Noreg frå nord te sør, gjennom sverige er det berre skog og skog og atter skog. Eg har budd i Troms i 5år og kjørte te Rogaland 2 ganger kvar år sommer som vinter. Det er mange plasser som eg kunne ha nevnt, men dei er blitt nevn, så eg har ein lite tips te deg er at du kan kjøre over Valdresflyet Rv 51 da slipper du at vegarbeiden på E6 gjennom Gudbrandsdalen. 🙂

      • Ca 5t pluss/minus stopp. Det er heilt fram til Oslo. Du kan jo ta av E16 ved Bjørgo og ta av på Rv 33 mot Dokka/Gjøvik mot Rv 4. Lite trafikk på den vegen når på kvardagene p.g.a Filefjellet E-16 er stengt i 8uker p.g,a vegarbeid.

        • Ekstratid over Valdresflya er ca. en time sammenlignet med Gudbrandsdalen. I tillegg ville jeg heller valgt å kjøre Begnadalen og over Hønefoss og ikke over Dokka.

  34. Hei gjen. Eg lurte på ein ting. Er det lov til å være fleire personer i leigebilen din. At kanskje ein familie på tur? 🙂

  35. Fin artikkel! Bra du spørr «dumme» spørmål om råd og reisetid. Så slipper du gøre samme feil som meg: kjørte non-stopp Hammerfest-Oslo via Sverige og Finnland. Frarådes!!

  36. Skulle lest denne artikkelen tidligere.. Anbefaler virkelig «Gorsa-brua» i Kåfjord kommune! STOR turistattraksjon som kom for rundt et år siden 🙂 Er ei hengebru som ligger over Europas dypeste juv. God tur videre!

  37. Forvik/vevelstad… Der finner du norges nordligste kaffebrenneri, der er det også mulighet for overnatting i en gammel men koselig bygning. Dette stedet ligger ved RV17. anbefales!

  38. Hvis du stopper ved Saltstraumen, anbefaler jeg deg å kjøre ned til Ripnes, bra fiskeplass, fin utsikt og har en kafè som heter Kafe Kjelen som selger noe som heter Møsbrømlefse, spesialitet fra Salten-område, prøv den 🙂 God tur videre!

  39. Velkommen til Lofoten!
    Ta widerøe fra Bodø morra fly e belli kom og surf på Unstad camping vi henta deg på flyplassen.Lofoten og Unstad e fantastisk.

    Mvh
    Marion

  40. Kjører du Rv 17 må du innom fergeleeit på Trovik. Der ligger Europas nordligste Kaffebrenneri. Utroilg flott. Flott artikkel

  41. Fantastisk lesing. Er skjøl i fra Alta, så var moro å se at du hadde vært innom Alfa og spist Ole Mattis Hætta 🙂 Et tips til en annen gang du er i området er å stoppe i Langfjordbotten, og gå til det mest fantastiske naturfenomenet jeg noen gang har sett «Bubbelen», som er ei vannkilde/elv som kommer rett opp av bakken.

  42. Seriøst!!!!! Du bare MÅ!!! kjøre Atlanterhavsveien 🙂
    Om du overnatter på Oppdal, kan du ta avstikkeren derifra til Kristiansund, videre derifra til Atlanterhavsveien, lover at du ikke kommer til å angre på den 😉

  43. Jeg og bror sykla fra Bodø og sørover i 2010. Sent på kvelden på vei til Mosheim Camping, rett nord for Brønnøysund sykler vi forbi Hildurs urterarium. Lite motiverte for en ny dag i regnet bestemmer vi oss for å forsøke lunsj hos Hildurs. Det var den beste og lengste lunsjen det året. Det blir noen timer ved bordet, og smaking på husets hjemmelagde viner, likører og ikke minst kaker. Og til slutt en liten omvisning på stedet.

    Kan anbefale Hildurs, og må legge til at Mosheim Camping var også et hyggelig bekjentskap.

  44. Tilbaketråkk: Nordkapp-Oslo dag 4: Norge på sitt beste | Reisebloggen

  45. «Du sitter i en betongkloss og ser over til en annen og er villig til og takke ja til nesten hva som helst»…kansje på tide og vurdere en annen jobb vist det er sånn du ser på arbeidet ditt..:-)

  46. Åååå, hadde du stoppa og kjørt tilbakefor det skiltet i Langfjordbotn hadde du funnet en… tro det eller ei… kaffebar, med utrolig god kaffe. 🙂 Anbefales på det sterkeste, hvis du drar forbi flere ganger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *